SİNAN TUNCAY: MÜZİĞİ GÖRSELLEŞTİRMEK ÇOK HEYECAN VERİCİ (Özel/Röp.)

sezen_aksu

Sinan Tuncay ismi özellikle Kral TV Müzik Ödülleri ve Altın Kelebek Ödülleri’nde öne çıkan isim oldu. Tuncay’ın Sezen Aksu’nun “Vay” adlı parçasına çektiği video-klip iki ciddi organizasyonda da “En İyi Video-Klip” dalında birinciliğe layık görüldü.

Fotoğraf ve video konusunda ciddi bir kariyer hedefleyen genç yönetmen Sinan Tuncay ile özellikle video-klip dünyasını baz alan bir röportaj yaptık.

 

MEDYABEY: Sizi tanıyabilir miyiz, kimdir Sinan Tuncay?

TUNCAY: İtalyan Lisesi’ni bitirdikten sonra, lisans egitimimi Sabancı Üniversitesi Görsel İletisim Tasarımı programında tamamladım. Halen New York’taki School of Visual Arts’da fotograf ve video uzerine yüksek lisans egitimi almaktayım.

 

MEDYABEY: Önemli organizasyonlarda önemli ödüller aldınız.Bize bu ödüllerden bahseder misiniz?

TUNCAY: Sevil Kaynak’la beraber Sezen Aksu’nun son albumundeki “Vay” şarkısı için hazırladığımız video-klip çalışması, Kral TV ve Altın Kelebek Ödülleri’nde yılın en iyi klibi seçildi. Yaptığımız ilk klip çalışmasıyla böyle prestijli ödüllere layık görülmek müthiş bir duygu tabi ki.

MEDYABEY: Sezen Aksu’ya çektiginiz ve size ödüll getiren “Vay” şarkısının video-klibinde ilginç bir çalışma yaptınız. Bu çalışmayı biraz anlatır mısınız?

TUNCAY: Klibi, üç aylık yoğun bir calışma sürecinde, video ve stop motion tekniklerini bir arada kullanarak hazırladık. Gerçek detaylarına sadık kalarak hazırladığımız, Sezen Aksu’nun evinin bir maketini ve sanatçının farklı dönemlerini yansıtan sekiz kuklasını kullandık. Evin en minik ayrıntılarına kadar herşeyini küçük boyutlarda tekrardan oluşturduk. Bunu yaparken sadece iki kişiydik ve tahmin edebileceğiniz gibi müthiş yorucu ve uykusuz bir süreçti.

 

 03_sinanMEDYABEY: Klip yönetmenliği yapmanız nasıl oldu? Özellikle mi tercih ettiniz yoksa yaşadığınız olaylar mı sizi bu noktaya taşıdı?

TUNCAY: Video-klip benim hep ilgi duyduğum bir sektör olmuştur. Müziği görselleştirmek fikri hem çok heyecan verici hem de edebi bir eseri filme çekmek kadar riskli.

Kendimi yönetmenlik yaparken bulma hikayem ise aslında biraz ilginç. “Vay” şarkısı için çalışmaya başlamadan aylar önce, Sezen Aksu’nun hemen evimin karşı kıyısında yer alan kırmızı yalısının bir maketini, eski röportaj fotoğaflarıyla brlikte hayal gücümü kullanarak hazırlamıştım. Bu makette geçen kısa bir video çektim ve bunu Sezen Aksu’ya ulaştırmanın yollarını aramaya başladım. Birkaç ay sonra Sezen Aksu’yla tanışma fırsatım olduğunda ona videoyu izlettim. Çok sevdi ve benzer bir versiyonunu “Vay” şarkısı için hazırlamamı istedi. Böyle bir teklif almak müthis heyecan vericiydi tabii. O noktadan itibaren de Sevil’le birlikte çalışmalara başladık.

MEDYABEY: Bu çalışmayı daha sonra Sezen Aksu’ya nasıl kabul ettirdiniz? Zor oldu mu?

TUNCAY: Sezen Aksu zaten ilk izlettiğim videoya benzer bir iş çıkacağını bilerek bu teklifi yapmıştı. Onun dışında klibin hikayesinden görsellerine kadar her noktada müthiş özgür bırakıldık. Sanırım bu yakalanması zor türden bir lükstü bizim için.

MEDYABEY: Türkiye’de video-klip piyasasını nasıl değerlendiriyorsunuz? Size göre sorunlar daha çok neler? Video-klip piyasasındaki sorunların müzik sektöründe olan bitenlerle ilişkisi var mı?

TUNCAY: Türkiye’deki video klip piyasasının pek içinde olduğum söylenemez, dolayısıyla ancak sektör dışındaki birisi kadar genel değerlendirmeler yapabilirim. İnternet ve müzik sektörü arasındaki sorunların çözümüne ilişkin dünyada pek çok aşama kaydediliyor ancak bu dengeler ne yazık ki Türkiye’de henuz yerine oturmuş değil. Dolayısıyla sanatçıların yaptıkları albümlerden para kazanması hala zor. Bu, doğal olarak o albümler için düşünülen video-klip sayılarına ve onların maliyetlerine de yansıyor. Bunun yanısıra bir de “halk bunu sever, bunu ister” gibi gereğinden fazla şartlandırmalarla kuşatıldığımızı ve bunun da özgün işler yaratma konusunda ciddi sıkıntı yarattığına inanıyorum.

MEDYABEY: Beğendiğiniz yerli klip yönetmenleri var mı?

TUNCAY: Olmaz mı! Umur Turagay’ın işlerinden her zaman çok etkilenmişimdir. Bunun dışında Gürcan Keltek, Murad Küçük ve bir de son dönemde Can Saban’ın çektiği klipleri oldukça seviyorum.

MEDYABEY: Uluslararası düzeyde klip yönetmenlerimizin olmamasını nasıl değerlendiriyorsunuz?

TUNCAY: Bu sadece klip sektöründe değil diğer pek çok alanda eksikliğini duyduğumuz bir nokta maalesef. Uluslararası kalitede işler çıkartabilecek klip yönetmenlerimiz elbette var ama ne yazık ki Türkiye’deki sektörün kendi kalıpları buna pek fırsat vermiyor.

MEDYABEY: Video-kliplerimizde taklit konusu yaygın. Neden bizde özgün işler çıkmıyor?

TUNCAY: Özgün işlerin yaratımında da gene maliyet ve zaman kısıtlamalarının etkili olduğunu düşünüyorum. Önceden üretilmiş işlerin benzerinin yapılması bir nevi garanti gibi görülüyor. Bunun yanısıra daha kolay anlaşılabilecek, şarkıyı bastırmayan ve şarkıcının güzelliğini ön plana çıkartan işler istendiği için de klipler belli kalıpların dışına çıkamıyor. Bunlar elbette yalnızca Türkiye’ye özgü sorunlar değil. Herşeye rağmen daha bağımsız düşünmeye, özgün işler üretmeye çalışan ekipler var ama ne yazık ki piyasadaki genel algı buna yeterince yer açmıyor.

MEDYABEY: Bir de oldukça sık görülen sanatçıların klip yönetmenliğine soyunması sözkonusu. Bu durum maliyetle mi ilgili yoksa olayın başka açıklaması mı var?

TUNCAY: Bunun nedeni konusunda pek bir yorum yapamam ama  yalnızca maliyetle ilgili bir durum olduğunu düşünmüyorum. Dünyada bunun pek çok iyi örneğini görmek mümkün. Mesela, Amerikalı şarkıcı Kanye West, birkaç yıl önce kendi albümündeki şarkılarını kullandığı yarım saatlik bir video hazırlamıştı. Yönetmenliğini kendi yaptığı ve video-klip anlayışına alternatif bir bakış getiren oldukça başarılı bir çalışmaydı bence.

 

 altin_kelebek_sinan_sevil_b[1]MEDYABEY: Batıda klip piyasası nasıl? Bizimle nasıl bir kıyas yapabilirsiniz? Benzer sorunlarımız var mı?

TUNCAY: Video-klip piyasasının Batıda çok daha gelişmiş bir sektör olduğu bir gercek. Bunda elbette ki ayrılan bütçelerin payı büyük. Bunun yanısıra sanal ortamın Batıda daha verimli kullanıldığını düşünüyorum. İnternet, TV’nin video müzik alanındaki egemenliğini ortadan kaldırdığı için artık zaman kısıtlaması olmadan hazırlanan, görsel dilin daha özgürce kullanıldığı, kısa film tadında video klipler izleyebiliyoruz. Türkiye’deki kliplerin ise hala ağırlıklı olarak TV standartlarına göre şekillendirildiğine inanıyorum.

MEDYABEY: Dışarıdan beğendiğiniz klip yönetmenleri kimler?

TUNCAY: İsveçli yönetmen Johan Renck’in çektiği klipleri gerçekten çok severim. Genç jenerasyondan da Fransız yönetmen Yoann Lemoine’in işlerini hayranlıkla izlediğimi söyleyebilirim.

 

MEDYABEY: Genel olarak bizde hangi sanatçıya çekilen klipleri beğeniyorsunuz?

TUNCAY: Video klipleriyle ilk aklima gelen isimler Mor ve Ötesi, Sertab Erener, Şebnem Ferah ve Nil. Hepsinin kendi müzikal tarzlarıyla iyi örtüşen, farklı klipleri olduğunu düşünüyorum.

MEDYABEY: Türkiye’de beğendiginiz hangi video-klipleri sayabilirsiniz?

TUNCAY:  Umur Turagay tarafından Orhan Atasoy’un “Gemiler” şarkısı için çekilen klibini hala cok güçlü ve cesur bulurum. Hakan Kırvavaç’ın çektiği Mor ve Ötesi’nin “Araf” şarkısının klibini de cok severim.

MEDYABEY: Batıda ve Türkiye’de üretilen klipleri maliyet açısından kıyaslarsak nasıl bir tablo var karşımızda?

TUNCAY: Maliyetlerde elbette ciddi bir farklılık söz konusu ama herşeyden önce Batıda iş gücüne verilen değer Türkiye’den çok daha fazla. Bu da haliyle bütçede baştan bir farklılık doğuruyor.

MEDYABEY: Klibin şarkıya katkısı konusunda ne düşünüyorsunuz? Klibin şarkının önüne geçmesi diye bir olgu var mı? Şarkı ve sanatçı için kötü bir durum mudur bu?

TUNCAY: Klibin, şarkının önüne geçmesi göreceli bir durum bana kalırsa. Ama bu elbette şarkıyla görsellik arasında kelimelerle ifadesi zor bir denge olduğu gerçeğini değiştirmiyor.

MEDYABEY: Gelecekteki kariyer beklentileriniz veya hedefleriniz neler?

TUNCAY: Benim esas çalışma alanım fotoğraf. Görece daha kısa süredir video işleriyle de uğraşıyorum. Günümüz dünyasında bu iki alan arasındaki sınırların yok olmaya başladığına inandığım için eğitimimi de bu yönde ilerletiyorum. Kısacası işlerimi mümkün olduğunca hem fotoğraf hem de video üzerinden ilerletmek, fırsat buldukça da video-klip çalışmalarına devam etmek istiyorum.

 

ŞADAN KABA / MEDYABEY – Özel

www.twitter.com/Sadan_Kaba

BENZER HABERLER

YENİ HABERLER

© Copyright 2016 Medyabey. Tüm görsel ve metin kaynak hakları saklıdır. - bilgi@medyabey.com