ÖZGÜN DİZİ SENARYOLARI ARANIYOR!

diziler3

Oyuncu sayısı,kanal sayısı belli olduğu halde ihtiyacın iki katından fazla dizi üretmeye kalkınca dizi sektöründe geldiğimiz nokta  ‘perşembenin gelişi çarşambadan bellidir’ misali ayan beyan ortaya çıkmış oluyor.

Elde üretecek özgün senaryo kalmayınca yapım şirketleri önce roman uyarlamalarına sarıldı.Türk halkı çok kitap okuyor,edebiyata önem veriyor ya(!),Türk edebiyatının klasikleri peş peşe ekranda boy göstermeye başladı.Reşat Nuri Güntekin’in unutulmaz eseri ‘Yaprak Dökümü’ ile başlayan furya,Halit Ziya Uşaklıgil’in Aşk-ı Memnu’su, yine Reşat Nuri Güntekin’in ‘Dudaktan Kalbe’, Orhan Kemal’in ‘Hanımın çiftliği’  yakın tarihten Vedat Türkali’nin ‘Fatmagül’ün Suçu Ne’ ile edebiyat aşığı halkımızı epey bir süre oyaladı(Sadece yaprak dökümü 5 sezona yakın yayınlandı.)

Türk edebiyatının seçkin eserlerinin TV draması yapılmasına karşı değilim.Yıllar önce TRT Aydan Şener ile Kenan Kalav’ın başrolünü oynadığı Çalıkuşu romanını diziye uyarlamış ve büyük ilgi görmüştü.

diziler-2

Benim eleştirim yapımcı ve senaristlerin işin kolayına kaçıp, ellerinde tutan bir hikaye varken özgün senaryo yazmaya çalışmayıp,kendini geliştirmemeleri noktasında.

Roman uyarlamaları öyle bir noktaya geldi ki sonunda işin suyu çıktı.Orhan Kemal’in ‘Kötü Yol’ dizisi bu furyanın sonunun geldiğinin emaresiydi.

Aslında yapımcılar “bestseller” romanları sömürmüş,ellerini çoktan Yeşilçam’a atmışlardı bile.

Artık İffet, Selvi Boylum Al Yazmalım,Dila Hanım,Alev Alev gibi Yeşilçam’da iyi gişe yapmış filmlerin televizyonda heba edilme dönemi başlamıştı.

Fakat bu noktada yapımcılar baltayı taşa vurduğunu çok geçmeden anladı.Çünkü seyircinin önünde  romandan uyarlanan dizilerin daha önce çekilmiş izleyebilecekleri,kıyaslayacakları örnekleri yoktu.

Öyle ya fi tarihinde TRT nin çektiği,başrollerinde  Salih Güney ile Müjde Ar’ın oynadığı Aşk-ı Memnu’yu kim nerden bulup da izleyecekti.

İzleme imkanı bulsa bile seyirciye siyah-beyaz,iptidai imkanlarla çekilen eski uyarlamalar yerine,yeniden çekimler daha cazip gelebilirdi.

Ancak iş, sık sık TV’de yayınlanan, Yeşilçam’ın klasiklerini dizi yapmaya gelince seyirci bunu yutmadı,yapılan işlere ısınamadı…

Kafasında hala Türkan Şoray varken Hatice Şendil’i oturtamadı Dila Hanım rolüne…

Cüneyt Arkın,Gülşen Bubikoğlu,Tarık Akan gibi dev oyuncu kadrolu Alev Alev varken,Rojda Demirer ve ‘kendisinden özür dilerim ama benim bile internetten adını bulabildiğim Berk Oktay’lı Alev Alev,saman alevi gibi kaldı yanında.

Yukarıda isimlerini saydığım İffet, Selvi Boylum Al yazmalım, Dila Hanım, Alev Alev gibi yeşilçam uyarlaması dizilerin ortak yanları ekranda tutmamaları.İkisi yayından kalktı, ikisininde ömrü çok uzun sürecekmiş gibi gözükmüyor.

Yaratıcılıktan yoksun dizi yapımcıları roman uyarlaması, yeşilçam uyarlaması gibi garanti işler tükenmeye başlayınca şimdi de ellerini Holywood’a kadar uzattılar.

diziler

Yakında ekrana gelecek Beren Saatli-İntikam, ‘Revenge’ dizisinin,Tuğba Büyüküstün’lü ‘ 20 Dakika’ ,Russel Crowe’un oynadığı ‘Kaçış Planı’ filminin birebir kopyası olacak.

Artık uyarlamanın da ötesinde dizi sektörümüzde ‘kopya’ dönemi başlıyor anlayacağınız.

Büyük bir sektör haline geldiğini iddia eden Türk dizi yapımcılarının özgün senaryo ile dizi yapma konusunda ne kadar yaratıcı olduklarını bu kadar örnekten sonra takdirinize bırakıyorum.

Yaratıcı senaryo, Muhteşem Yüzyıl’da tarihte olmayan bir “Firuze” karakterini yaratıp, tesadüfen geldiği sarayda onu bir de casus yapma başarısı göstermek midir?

Yoksa roman uyarlamalarından oluşan, bölümü 90 dakikadan 2-3 sene süren dizi yapmak, senaryoyu iyice sulandırmak mıdır?

Türk dizi sektörü gerçekten de dev bir sektör haline gelecekse acilen ‘özgün senaryo yazacak senarist aranıyor’ ilanları vermeli.

SERHAN BAŞBAHÇIVAN / MEDYABEY

www.twitter.com/Sbasbahcivan

 

 

BENZER HABERLER

YENİ HABERLER

© Copyright 2016 Medyabey. Tüm görsel ve metin kaynak hakları saklıdır. - bilgi@medyabey.com