KARE MURAT KARA MURAT’ A KARŞI!

Fox TV’nin bu yıl yayına soktuğu Harem ilgi çeken bir komedi. Absürt komedi olduğu için neresini eleştirebilirsiniz bilmiyorum. Adı üstünde absürt.

Ancak Muhteşem Yüzyıl’a giydirmelerine bakarsak haklı da buluyorum. Muhteşem’e bir ayar gerekiyordu doğrusu. Bu ayarı da Harem oldukça iyi yapıyor.

Bunun dışında yasakçı ve hedef göstermeli ayarlara ihtiyacı yok.

Gani Müjde’nin kalemi ve güçlü oyuncu kadrosuyla eh işte bir komedi dizisi ve ayarları.

Tabii bel altı esprilerine de Harem’in biraz ayar gelse hiç fena olmayacak çünkü çoklaştıkça kulak tırmalıyor.

Onun dışında pazar günleri için iyi bir alternatif. Muhteşem’in de dengeleyicisi.

Genel anlamda bu yazımı yazmamdaki amaçta zaten Harem dizisini eleştirmek ya da öne çıkarmak değil.

Benim dikkatimi çeken çok daha farklı bir şey var bu dizide; “Kare Murat” karakteri.  Ve Arkın’ın sözlerinin zamanlaması.

Cüneyt Arkın’ın oğlu babasının hafızalara kazınan “Kara Murat” karakterini oynuyor.

İşte orada dur oluyorsunuz.

Dizinin kendi içinde bu karakteri başka birisi canlandırsa bu kadar tuhaf karşılamazdım, absürt komedi der geçerdim. Ancak babanız hafızalara kazıdığı bu karakterle anılırken siz yerlerde süründürürseniz o karakteri işte orada sorun vardır.

Hem oyunculuk anlamında hem de absürtlüğe malzeme olmak adına verilen kararda.

İlla da oyuncu olmak istiyorsanız bari babanızın oynadığı karakteri zedelemeyin. Başka roller bulun. Senaryoyu hiç mi okumadı rolü kabul ederken gerçekten anlamak çok zor.

kara-murat-kare-murat

Yani söyleyecek söz yok.

Petekkaya ve Ergenç kötü oyuncuymuş peki Kare Murat?

Cüneyt Arkın’ın buna neden tepkisiz kaldığı da tartışılır “ne olacak ki” diye mi düşünmüş bilemeyiz.

Ama aynı Cüneyt Arkın günümüz starlarının oyunculuğu için sessizliğini bozmuş.

Önce Halit Ergenç’in oyunculuğuna vermiş veriştirmiş sonra da Erkan Petekkaya’nın…

Övdükleri de olmuş tabii.

Şimdi yıllarını oyunculuğa vermiş gerçekten bu işe gönül koymuş birini ve onun filmleriyle büyümüş olan bizlerin kendisini eleştirmek haddimiz değil elbette. Ne var ki söylemlerinin toplamıyla o günün filmlerinin bir severi olarak bu talihsiz açıklamaları yapmamasını dilerdim.

Oyunculuğa emek vermiş birinin elbette ki görüş bildirmesi ya da kendisinden görüş alınmasından doğal olan bir şey yoktur.

Ancak verdiği görüş tarafsızlık içerirse ya da soru genel bir zamanda sorulursa üstünde çokça durulmaz “söylemiştir ne de olsa büyüğümüz” deriz. Ama üzgünüm ben böyle bir zaman içinde böylesi taraf kokan bir yoruma “büyüğümüzdür” deyip geçemem.

Neden mi? Aynı zaman diliminde Muhteşem Yüzyıl’ın idamı istenirken, Dila Hanım dizisi de aynı kanalın dizisiyse ve her iki oyuncu da ne tesadüftür ki bahse konu olan dizilerin oyuncusuysa tam da bu zaman dilimi içinde diğer kanalların erkeksi dizileri ve oyuncuları öne çıkarılırken hem art niyet olduğunu düşünür hem de eleştiririm.

Soruyu soranla cevap veren arasında bu kadar tesadüf olursa ve öne çıkanlarla geriye itilenler arasında bariz dengesizlik varsa eleştiririm bir gazeteci gözüyle.

erkan-petekkaya

Aynı zamanda eski filmlerin izleyicisi olarak kendisine şu soruyu sorma hakkına da sahip olurum. Verdiği röportajda bahsettiği iki sanatçı için “mimik yok, bakış yok, kötü oyuncu” ifadeleri üzerinden derim ki; yıllarca bize filmlerinizde “Nayır, nolamaz”lı düz bakışlarınızla ve kendi sesinizi kullanmayıp bize sözde rol kesmişken bu iki sanatçıya yaptığınız eleştiri haksızlık olmuyor mu?

Dövüş filmlerinizi dublörsüz yapmış olabilirsiniz, çok fazla emek harcamış olabilirsiniz ki sizin filmlerinizle büyüdük ve sizi de sevdik ama oyunculuk anlamında bakışlara ya da oyunculuğa gelince orada duralım Cüneyt Bey!.. Zira “Nayır, nolamaz” klişesi ve düz kamera bakışınızla bizlere verdiğiniz de oyunculuk değildi.

halit-ergenc

Kaldı ki eleştirdiğiniz oyunculardan Petekkaya ile iki dizide beraber oynamışsınız. Hadi birisinde beğenmediniz bu oyuncuyu ikincisinde de birlikteymişsiniz. ( Köpek ve Serseri dizileri ) Siz ki eski starlar seçme ve eleme lüksünü her daim uygularken bu seçimde neden geri durmayıp iki kere aynı kişiyle oynadınız. Diyelim oynadınız bir şeyler katsaydınız sizler onların ustası olduğunuzu her fırsatta dile getiriyorsunuz madem neden öğretmediniz diyeceğim ama demiyorum zira “Köpek” dizisinde gösterdiği performansa bakınca Erkan Petekkaya’nın mimik yoksunu değil mimik kralı olduğunu apaçık bu işin uzmanı olmayan bile söyler. Özellikle sanrılar geçirdiği sahne. Bilmeyenler için yazının altına linkini ekliyorum hani Ali Kaptan sanrıları yaşayanların denizdeki kayboluşunu arayıp gölde bulanların ve kendisi ile aynı dizide oynadığı halde unutanların görmesi adına.

Gelelim Halit Ergenç’e… Kanuni rolünde oyunculuğunun doruklarını göremiyoruz doğru ama Halit Ergenç çok uç rollerle bu piyasada kendisini ispatlamıştır. Mankenden dönme de değildir her şeyden önce. Ya da güzellik yarışmasıyla gelmemiştir. Babasının referansı da yoktur. Emekle kazıya kazıya geldiği yerde de bu ülkenin en önemli erkek oyuncularından biridir. Zerda ile oyunculuğunu ilk kez görsem de öncesi vardır. En iyi çıkışını da kişilik bozukluğu olan bir adamı oynadığı Aliye de göstermiştir.

Her ne kadar Binbir Gece ile ödül alsa da Aliye’deki oyunculuğu Ergenç’in içine geçtiği ve bizlere de hissettirdiği bir roldür. Aliye’yi yayınlandığı dönemde izleyememiştim sonrasında bütünlük halinde izlediğimde Halit Ergenç’in oradaki iniş ve çıkışlarına bakınca şimdi Kanuni’de çok geride kaldığını görüyorum. Ama bu Ergenç’in suçu değil senaryonun kısır yapısıdır kaldı ki bir padişah ancak bu kadar oynanır. Tabii öyle bir padişah varsa.

Sinemada da Devrim Arabaları’ndaki ustalığı aynı tip oyuncu olmadığının göstergesidir. Kendisinin dile getirdiği gibi en çok oynamak istediği rol, zihinsel engelli bir insan rolü.Umarım en kısa zamanda bu rolü de hayata geçirir.

Hani öyle 90’lara ulaşan boyu, erkek güzeli bir yüzü de yoktur ama seyirciyi ekrana kilitleyen bir tılsımı vardır. Bu tılsımda güzellik değil oyunculuğudur. Bırakın da onca sırf güzel, yakışıklı ve benzerlerinin içinde eğitimli ve kumaşı sağlam oyuncular da bulunsun.

Siz eskiler sırf bu mantıkla yıllarca gerçek oyuncuların ve bu işin eğitimini alanların yolunu tıkadınız bir güzellik uğruna bari şimdi yapmayın bunu ekran bu kadar kirliyken.

Yani özetle eleştirdiğiniz her iki isim de çok çeşitli rollerin içine fazlasıyla girmiş, rollerin üstesinden gelmiş, elbise askısı gibi rol yapmamış aksine oyunculuğun hakkını vermişlerdir. Tek tip rolün adamı da olmamışlardır.

Ha öne çıkardığınız isimler için sözüm yok zira Kıvanç Tatlıtuğ kendisine çok şey katmış çeşitliliği olan rollerle kendini ispatlamıştır fazlasıyla. Kaldı ki mankenlikten gelmiş olmasına rağmen işini sevmiş gönül vermiş kumaşında da oyunculuk olduğu için bu işi götürmüştür.

Bir de Necati Şaşmaz’ın geliştiğini söylemişsiniz. Başkasının sesiyle oyunculuk yapanları eskiden seven izleyici artık yemiyor Sayın Arkın; siz de pekâlâ biliyorsunuzdur bunu.

Ama mankenleri öne çıkarıp bu işin içinden gelenleri geri plana atarsanız sizin gibi sektöre emek veren bir isme hele de bizlerin dönemine kazınmış bir isme yakıştıramayız; bu eleştirinin üzerine de susamayız her ne kadar size saygı duysam da sizin filmlerinizi izlesem de bu haksız eleştiri hem yersiz hem de sizin söyleminiz olmamalıydı.

Kaldı ki yukarıda da belirttim oğlunuz sizle özdeşleşmiş bir karakterin içini hem oyunculuğu ile hem de repliklerle yapılan dokundurmalarla boşaltırken Muhteşem Yüzyıl’ın Kanunisi’ne “kötü de oynasa alıştık” demeniz olmadı…

Bir taraftan sayın Başbakan dizi ile alakalı bu kadar söylemde bulurken diğer taraftan siz de aynı dizinin oyuncusunu yermeniz fazlasıyla tesadüf olmadı mı diye düşünmem benim de tesadüf değil Sayın Arkın.

Muhteşemle alakalı burada kesip bir sonraki yazıma bırakıyorum evet diziyi eleştiriyorum ama yasaklamayla da bu işlerin olacağını kabul etmiyorum. Çünkü aradaki ince çizgiyi iyi oturtamazsak işler karışır.

OYA TEKİN / MEDYABEY

oyatekin@gmail.com

https://twitter.com/#!/oyatekin (@oyatekin)

http://yurthaber.mynet.com/yazarlar/tum/1/o.tekin35

BENZER HABERLER

YENİ HABERLER

© Copyright 2016 Medyabey. Tüm görsel ve metin kaynak hakları saklıdır. - bilgi@medyabey.com